همایش های دانلودی آلا
آموزشیادبیاتامتحان نهاییامتحان نهایی 97جزواتدوازدهم

امتحان نهایی فارسی 3 نوبت اول 97

امتحان نهایی فارسی 3 نوبت اول 97

تاریخ امتحان :  9 دی ماه 1397

مخصوص دانش آموزان دوازدهم کلیه رشته

همراه با پاسخ تشریحی

تحلیل جامع امتحان نهایی فارسی 3

تحلیل سؤالات امتحان نهایی کشوری
فارسی ۳ پایه دوازدهم

برگزار شده در تاریخ:
یکشنبه ساعت ۱۰ صبح ۹۷/۱۰/۹

بنده قصد بیان نقاط قوّت سؤالات را ندارم.

بلکه ابتدابه تحلیل تک تک سوالات پرداخته،در نهایت نِکاتی رادرارزیابی پرسش هایی که برایم مهم بوده بیان می دارم .

۱.همان طور که انتظار می رفت از طرح سؤال از مقوله تاریخ ادبیات خودداری شده است .

۲.از ۸ ” گنج حکمت” موجود در کتاب به طرح ۶ سوال از ۶ گنج حکمت به شرح ذیل که سؤالاتی طرح شده است :

مطابقت صفحات مربوط به
گنج حکمت ها با سؤال امتحان نهایی :

ص ۳۱ =سؤال ( ج ۱ )

ص ۱۲۸=سؤال ۲ “اعانت”

ص۵۱و ص۱۵۴=سؤالات ( الف ج ۳ )

ص ۸۷ وص ۱۰۸ = سؤالات (ب ج ۶)

۳.طرح سؤالات با توجه به دو نیمه اوّل و دوم کتاب ۵۰ درصد ۵۰ درصد بوده است .

۴.از ۴ درس مربوط به “روان خوانی” فقط از روان خوانی ِاوّل “جاسوسی که الاغ بود!”سؤالی طرح نشده است .

مطابقت سه روان خوانی با سؤال امتحان نهایی :

بوی جوی مولیان ص ۷۹= سؤال ۳ ب

ارمیا ص ۱۴۵=سؤال ۳۵

آخرین درس ص ۱۵۷=سؤال ۱۴

۵.شعرخوانی :
۰/۷۵ نمره از دو شعر خوانی مربوط به نوبت اوّل
و ۱/۲۵ نمره از دو شعرخوانی مربوط به نوبت دوم

۶.از کارگاه متن پژوهی :

الف) در قسمت قلمرو ادبی سؤالات امتحان نهایی ؛
ص ۱۴۱ از درس ۱۶ = سؤال ۱۴ ب

ص ۴۹ از درس ۶=سؤال ۱۵ ۳

همین حالا ببینید:  امتحان نهایی شیمی نوبت اول 97 دوازدهم

ب)در قسمت قلمرو فکری سؤالات امتحان نهایی :
ص۱۰۶ از درس ۱۲ = سؤال ب ۲۵

ص ۲۱ از درس ۲=سؤال الف ۲۶

ص ۳۷ از درس ۵=سؤال ب ۲۶

ص ۱۱۵ از درس ۱۳=سؤال ب ۲۹

ص ۱۷ از درس ۱=سؤال ۳۰

ص ۱۲۷ از درس ۱۴=سؤال ۳۱

ص ۵۶ از درس ۷=سؤال ۳۳

ص ۵۰ از درس ۶= سؤال ۳۴

۷.سؤال ۱ الف = درس ستایش

سؤال ۲۷ =بیت آخر درس نیایش

امّا
بررسی سؤالات ۶ و ۷ و ۸ و ۱۰

در سؤال ۶ کدام واژه اهمیت املایی دارد؟
اهمیت واژه “خستگان”به جهت بیان نوع رسم الخط “خسته گان :فرایند واجی افزایش ” چالش برانگیز بوده است که چگونه در میان چهار واژه داده شده به اهمیت داشتن یا نداشتن آن ها می توان پی برد؟

دو سوال ۷ و ۸

یک گروه اسمی متممی ؟
چند گروه اسمی” مفعولی”؟
طرح چنین سؤالاتی به توضیح بیشتر در کتاب درسی نیازمند است.
در حالی که در ص ۷۵ کتاب درسی در یک سؤال “در عبارت :
الف : گروه اسمی
ب : نقش دستوری گروه های اسمی مشخص شده
به عنوان سؤال طرح شده است
هرچند می دانیم هسته و وابسته ها “می توانند در جمع و گاهی مجزا در نقش دستوری مشخص گردند.
شاید گفته شود در دوره اوّل متوسطه چنین مطالبی “گروه اسمی ….” آمده است درحالی که ذکر چنین چیزی ، نمی تواند حکمی باشد برای طرح چنین سؤالی در پایه دوازدهم که نهایت آن به طرحِ سؤالات کنکور از کتاب های دوره دوم متوسطه می رسد .

سوال ۱۰:
آیا بهتر نبود تعداد جمله ها در بیتی خواسته شود .

درحالی که با طرح پرسش در قالب یک عبارت ،دانش آموز با شمردن تعداد افعال عبارت داده شده بدون آنکه ذهنش درگیر شود ، به تعداد جمله ها پی خواهد برد .

همین حالا ببینید:  امتحان نهایی علوم اجتماعی نوبت اول 97 دوازدهم

راستی این قدر که در کنکور به قرابت معنایی اهمیت می دهند و کار بسیار خوب مؤلفان گرامی (=توجه بیشتر به این مقوله در مبحث قلمرو فکری کارگاه متن پژوهی سه کتاب فارسی دهم تا دوازدهم ) بیانگر این نکته است
طراح یا طراحان محترم با طرح نکردن سؤالی حتی در شکل پرسش چهار گزینه ای بی توجهی خود را به این مهم ابراز داشته اند.

امید است

طراحان گرامی در طرح سؤالات امتحان نهایی خرداد۹۸ برای خیل عظیم دانش آموزان روزانه پایه دوازدهم دقت بیشتری از خود نشان دهند .
ان شاء الله

منصور صالح نیا
دبیر زبان و ادبیّات فارسی
شهر رشت

54041534514428413111040211603211101 - امتحان نهایی فارسی 3 نوبت اول 97
https://kiakonkur.ir/?p=2645
برچسب ها
همایش دانلودی آلا

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن